القائمة الرئيسية

الصفحات

قصة احبك بصمت الفصل الثاني2 بقلم ياسمين عادل

قصة احبك بصمت 
الفصل الثاني2 
بقلم ياسمين عادل
داخل مدرجات الماحاضرات وقد تواجد الجميع لحضور المحاضرة ويدخل استاذ علاء

علاء/السلام عليكم
الجميع /وعليكم السلام
علاء /ان شاء الله هاندرس مع بعض السنه دي ماده.......واتمني تكونوا افضل من السنه اللي فاتت
زياد بهمس /هي السنه باينه من اولها واللهي
ملك /شكلها هاتبقي سنه زفت
رو ز/ياجماعه خلوها تعدي ونخلص اهي اخر سنه
علاء /اظن المحاضرة ابتدت يعني ممنوع الكلام الجانبي يااستاذ زياد
زياد وقد استشاط غضبا وكاد يرد عليه بردوده المتسرعه ولكن امسكه صديقاه باسم ومحمد ع اخر لحظه
وبعد انتهاء المحاضرة وقف الجميع ف الخارج وكان يتجه علاء ناحيتهم
زياد /شكلي هضرب حد النهارده
روز وهي تنظر باتجاه زياد/طب يلا يازياد عايزه اروح اكل جعانه
زياد /مش رايح ف حته انا لازق هنا
روز /يازياد بالله علي.......
وجاء علاء مقاطعا لها /ازيكوا ياطلبه
باسم /الحمد لله يادكتور
علاء/ازيك ياروز عاملتي ايه ف الاجازه
زياد وكان الغضب قد وصل لزروته معه/الحمد لله عامله كويسه
روز /تمام يادكتور معلش نستأذنك عشان رايحين الكافيتريا يلا يازياد ياملك يالميا
محمد /انجز يازياد
باسم /عدي ليلتك ع خير يازيزو مش هانبتديها
وانصرفوا وعدي اليوم ع خير
في منزل زياد وفي حضور كل الاسرة
رفعت/عامل ايه يازياد في كليتك
زياد /الحمد لله يابابا
ممكن اطلب منك طلب ومش لازم تكسفني زي كل مرة
رفعت /طالما قولت كده يبقي اكيد هاكسفك قول عايز ايه
زياد /مش عايزين دكتور علاء و.....
رفعت مقاطعا له /انا مش وزير التعليم العالي ياافندي والموضوع ده مقفول ولو عملت مشاكل يازياد انا هنقلك لاي جامعه ف القاهره
اشرف/يابني ربنا يهديك دي اخر سنه عديها ع خير بقي
زياد /ماهو اللي مصتقصدني ياعم اشرف والاكتر بقي انه بيستخدم روز عشان يستفزني وانت عارفني
اشرف /خلاص ابعد روز عنه يعني تحضر المحاضرة وتختفي ومتخليش قدامه فرصه انه يستفزك
سلوي /وهي روز والبنات عاملين ايه يازيزو
زياد/الحمد لله ياماما كلهم كويسين. انا طالع اوضتي
هدي /طالع اوضتك ولا طالع البلكونه هههه
زياد /بقولك ايه يادكتورة خليكي ف انتي فيه وابعدي عني
صعد زياد لغرفته وبالفعل دخل البلكونه وفضل ينده ع روز وخرجت روز من غرفتها التي تطل ع غرفه زياد
روز /ايه يازيزو عامل ايه
زياد /عامل كويس .. بقولك ايه هعمل معكي خطه عشان السنه دي تعدي بقي
روز /ايه ؟
زياد /ملكيش دعوة بعلاء خالص احضري المحاضرة واخرجي ع طول ومتقفيش خالص ولو كلمك بره المدرج حاولي تتجاهليه تماماااااا ده لو مش عايزاني ارتكب جريمه السنخ دي اتفقنا يازوزو
روز/خلاص اتفقنا بس انت مال شكلك متغير كده ليه
زياد /لا ابدا بس عايز انام منمتش كويس
روز بخبث/يااااااراجل ع اساس اني مش عارفاك
زياد /المشكله ان انتي الوحيده اللي عارفاني كويس
ويخرج الجد لهم
مصطفي / ازيك ياواد يازياد
زياد /حبيبي ياجدو واحشني بس انا كبرت ع واد دي
مصطفي /عمرك ما هتكبر عليا ياواد ده انا اللي كنت بشيلك وانت صغير وانت اللي كنت.....
زياد مقاطعا له / وانت اللي كل شويه كنت تعملها ع ايدي واللهي ياجدو حفظتها بس كنت صغير واللهي اسال روز
روز/وانا مالي هو انا شوفتك اصلا ههههههه
زياد /بقي كده يازوزتي تبيعيني
مصطفي بضحك /بدلعها قدامي ياقليل الادب
زياد /مش احسن ما ادلعها من وراك ياجدو
مصطفي /هههههه طب تعالي بقي عشان اغلبك ف الشطرنج
زياد /ما بلاش ياجدو ده انا كسبان المرة اللي فاتت 5/2 ههههههه
مصطفي /لعلمك انا بسيبك تكسب بمزاجي عشان انت لسه صغير ععههههه
زياد / ههههههه طب انا جي اهو افتحوا الباب
وذهب زياد وجلس مع الجد و روز وظلوا يتبادلون الحديث واللعب حتي منتصف الليل وانصرف بعدها
في الجامعه ......
ملك / انا زهقانه اوي ماتيجوا نرتب لرحله
محمد /ياااااااريت بس استنوا زياد انتوا عارفين ده اسطورة ف الحاجات دي
لميا /اه وياريت لو زي رحله السنه اللي فاتت هاتبقي جامده فحت
وياتي زياد وروز عليهم
زياد /ازيكوا ياقطاقيط
باسم /ياعم كبرنا والمصحف ع الكلام ده
ملك / ههههههههه والنبي عسل ياواد يازوز
لميا /زياد عايزين رحله
روز /ههههههههههههههههه
زياد /ههههههههههه
الكل بنفس واحد /انتوا بتضحكوا ع ايه
زياد /اصل انا وروز كنا جايين نقولكوا هنطلع رحله الاسبوع الجاي
محمد /ايواااااال بقي
ملك /هيييييييح انا دلوقتي استريحت
باسم /طب اضبط وقولنا هانروح فين
زياد /الساحل طبعا ودي عايزه كلام
لميا /خلاص معاك ياسطي
روز /ياسطي !يخرب بيت كلامك
زياد ^/انا بطلت سواقه من زمان ههههه
وخلصت المحاضرات
وفي مكان ما ف الجامعه
ملك قاعده ومستنياهم وهما بيجيبوا حاجه من الكافيتريا
......./ بخ
ملك /خضيتيني يخرب بيتك
سارة /ازيك يالوكه واحشاني موت
ملك /وانتي كمان واحشاني .من ساعه ماسيبتينا ف ثانوي ودخلتي كليه تانيه مبقناش نشوفك
سارة /معلش ياقلبي كنت مش فاضيه خالص
بس مين اللي كانوا قاعدين معاكي دول
ملك /دول اصحابي واكتر من اخواتي
سارة /مممم طب والواد الطويل القمر ده
ملك / ههههههههههههه قصدك زياد ده برده زي اخويا
سارة / هو مرتبط مش كده
ملك /وبتسالي ليه
سارة /لا ابدا بس لقيت معاه حد وانتوا قاعدين وشوفته ف الكافيتريا من شويه معاه فس البنت وواخدين ع بعض خالص فكنت بسال
ملك بخبث /مممم لا مش مرتبطين دول جيران واكتر من اخوات ومفيش حد يعرف زياد الا ويعرف روز
سارة /للدرجه دي متعلقين ببعض
ملك /طبعا يابنتي
سارة /طب ممكن تعرفيني عليه اقصد يعني تعرفيني ع اصحابك يعني
ملك /هههههههه اه طبعا ياجميل
وهما راجعين لملك في طرقهم
باسم /اوباااااااا بس يامعلم مين قاعد مع ملك
زياد / يالهوي ع الصاروخ
روز /بتقول ايه يازياد
محمد /ههههههههه سمعها قولت ايه يازوز
زياد /هههههه انا ماليش دعوة ده باسم
ووصلوا ع التربيزه
زياد /اخس عليكي ياملك مش كنتي ترني عليا عشان اجي اسلم ع قمر .. مش اسمك قمر برده
روز /هههههههههه يخرب بيت الاسطوانه بتاعت كل مرة يازيزو
ساره /هههههه لا اسمي سارة
باسم بخبث /لا قمر احلي من سارة
ملك /طب خلصوا جيبتولي النسكافيه بتاعي ولا لا
روز /خدي ياقلبي اهو
محمد /قررتوا هاتعملوا ايه ف الرحله
سارة /ايه ده هاتطلعوا رحله
روز /اه تحبي تيجي
سارة بخبثث /مش عايزه ارخم عليكوا.
باسم /ده انتي تنوري ياسوسو
زياد /عيب يابنتي انتي تنوري
سارة /خلاص انا معاكوا
وبدءو يحضرو للرحله

تعليقات