القائمة الرئيسية

الصفحات

قصة احبك بصمت الفصل الحادي عشر11بقلم ياسمين عادل

قصة احبك بصمت 
الفصل الحادي عشر11
بقلم ياسمين عادل
باسم /تعترف انك متنيل علي عينك وبتحبها ياحلوف

زياد /................
(وقعت الكلمه ع مسامع زياد وكأنها صاعقه لم يستوعبها للحظات وتوقف عقله عن التفكير لبرهه ثم بدأ يتامل كلمات باسم هل يعقل ان تلك الفتاه التي طالما اعتبرها اخته وصديقته وجارته وارتبط بها منذ الطفوله ان تكون حبيبته هل يعقل ولما لا فهي تحمل من الصفات مايتمناه ويعشقه فيها ولكن رفض عقله التكير فيها وكأنه يستنكر)
زياد /استحاله انت اتجننت ولا ايه ياباسم احبها ايه روز دي زي ......
باسم مقاطعه /بقولك ايه بلاش الكلام اللي ميأكلش عيش ده ولا بيجيب ولا بيودي اعترف وكفايه مكابره انت مش بتحبها ده انت بتعشقها انت مش متخيل حتي فكرة انها تكلم حد غيرك وبتبقي زي المجنون امال لو اتجوزت وبقت ملك حد تاني هتعمل ايه
زياد بضيق /ما تلم لسان اهلك شويه ده انت غبي اوي ف كلامك النهارده
وبعدين حتي لو فرضنا اني بحبها خلاص انا معايا يارا وهي معها ... سي مازن
باسم /يخرب بيت عندكوا انتوا الاتنين
زياد /صدقني مش بنحب بعض بس الحكايه اني مش متعود ع عدم وجودها
باسم /يابني انت ايه حجر مبتحسش
دي البت ضايعه من غيرك انت مش شايف حالتها بتسوء يوم عن يوم ازاي
زياد /هه انت تقصد انها....
باسم /ايووووووه ياعالم ايوه ياهو بتحبك واللهي بتحبك وانت كمان بتحبها ليه تظلموا نفسكوا وتظلموا بعض وتظلموا ناس تانيه معاكوا روز وافقت ع الزفت ده عشان تبعد عنك وفاكره انها كده هتنساك
زياد ركز ف كلامه وظل يتذكر الكثير من المواقف التي تدل انها تحبه لا بل تعشقه وصلت معه لحد الجنون لكن ماذا يفعل
زياد /تصدق اه
ازاي كنت اعمي قوي كده ومش حاسس
فعلا انا بحبها بس كنت بحبها 
وجودها جمبي عماني وخلاني مش شايفها
طب انا اعمل ايه دلوقتي
باسم /طبعا تروح وتلحق المصيبه دي قبل ما تحصل وتعترف ليها
ويارا اصلا انتوا مش متفقين مع بعض خالص
وبالفعل لم يكمل باسم كلمته حتي وجد زياد نهض سريعا وصار بسرعه البرق وركب سيارته وانطلق مسرعا حتي وصل لغرفته
زياد /روووووووز روز روز
روز وقد خرجت مسرعه ع صوته /ايه يازياد خضتني في ايه
زياد / بحبك
روز /............
زياد /بحبك ياروز بحبك
روز محاوله السيطرة ع نفسها/انت اتجننت يازياد ايه التخريف ده انا داخله
زياد /بحبك واللهي بحبك
لا بعشقك روز انا ....
روز /بلاش كلام فاضي انت خاطب وانا خطوبتي هتبقي اول اسبوع في اجازه نص السنه
زياد /..........
ي ياا ا اا حم يعني ايه
روز /يعني انا مش بحبك
انت غالي عليا قوي يازيزو انما حب ايه بس
انت عارفني طول عمرك ماليش ف الحب والكلام ده
زياد / ااناانا انتي بتقولي ايه
روز /بقولك عندي مذاكرة عشان الامتحانات الاسبوع الجاي انا داخله بطل دلع بقي وذاكر يااستاذ سلام
دخلت روز وقلبها يعتصر من الالم ايعقل ان تكون بهذه القسوة ع حبيبها التي تتمني لحظه بقربه ولكن لا مفر فان يارا لن تستغني عنه بهذه السهوله وهي لاتريد ان تخطتفه منها وجاءت ع قلبها واحلامها وسعاتها مقابل هراء وجلست ارضا والدموع لا تقف فبظاهلعا فيضان لا ينتهي حتي غلبها النعاس من كثرة ما ذرفت من دموع .. اما زياد لم تستطيع قدمه من التحرك من هول ما سمعه فلقد وقعت كلماتها كالصاعقه ع اذنيه وظل ع هذا الحال حتي اشرقت الشمس
ودخل غرفته ولكن لم ينم فلقد قرر الانتظار حتي الصباح ليتحدث معها ثانيه وفي الصباح.....
زياد /صباح الخير
روز /ياصباح النور مش هتروح الجامعه
زياد /البسي عشان هنروح سوا
روز /ايوة بس ...
زياد /هي كلمه واحده ادخلي وخلصي
روز .........
زياد /تحبي تمشي ولا نركب عشان عاوزك ف موضوع
روز /زياد مينفعش وبعد.....
قطع حديثهم هاتف زياد والتي كانت يارا تهاتفه
زياد /اووووف
ايوه ييارا خير
يارا /انا عربيتي عطلت تعالي خدني يازياد
زياد /طب روحي ف تاكسي انا مش فاضي دلوقتي
يارت /اخس عليك يازياد بقولك العربيه عطلت وانا واقفه ف الشارع يرضيك كده خطيبتك يعني .....
زياد /خلاص خلاص جايلك
روز /يلا روح وانا هاسبقكوا ع الجامعه
زياد /لا تعالي معانا
روز /نعمين اجي معاك فين
انا مش جايه وبعدين اصلا مازن هايوصلني وانا ملحقتش اقولك
(في هذه الاثناء كان مازن اتي بتجاههم وسمع عبارات روز الاخيره ونظرتها له وكأنها تستنجد به وقد فهم ما ترمي اليه وقرر مساعدتها)
مازن /صباح الخير يازياد
مش يلا ياروز بدل ما نتاخر
روز /اه يلا
زياد ...............
روز /عن اذنك يازياد اشوفك ف الجامعه سلام
(في سيارة مازن)
روز /انا اسفه جدا
مازن /ع ايه انا المفروض اشكرك
روز بخجل /احم اا اصل خطيبته غيورة قوي وانا مش عايزه اعمل بينهم مشاكل
مازن /ممم اوك
(في الجامعه )
ما ان راي ملك وساره وباسم روز ومعها مازن حتي صدموا ولكنهم لم يستطيعوا التكلم حتي انهم القوا اليهم بالتحيه وانصرفوا للداخل
وجلسوا سويا وكانت روز صامته تماما وردودها محدوده وما ان رات زياد ويارا حتي اصطنعت الضحك والمرح مع مازن حتي ان مازن نفسه قد لاحظ ما حدث ولكنه لم يبالي
اما زياد فكان يشتعل من داخله ويتسال لما هذه المعامله معه هل تحبه ام انها صادقه ولا تشعر بشي اتجاهه ولكن لاجدوي من التفكير فلقد خيم الحزن ع ملامحه وقلبه وقرر ان يصمت مرة اخري
ومرت الايام ولا يتعامل الاثنان الا في حدود ضيقه وكل منهم يصنع ابتسامه كاذبه ع شفتيه
حتي جاءت الامتحانات وانشغل مل منهم في حاله ولكن لم ينسوا ولن ينسوا فهي كلما فتحت كتابا تتذكره وكل ورقه تحمل اسمه وكل قلم شهد موقف جميل بينها
وهو يتامل الاوراق ويري صورتها ع كل ورقه فيري ملامحها وضحكتها ورقتها وحزنها ودمعتها وكل شئ
مرت الامتحانات وجاء الاسبوع المشهود
الذي يحمل خطبه حبيبته الغاليه لاخر
اما هي فقد كانت تتهرب منه كثيرا وتتلهي لترتيب خطبتها ولا يتركها صديقاتها اللتان فقدا الامل ان يصنعوا شيئا وهم يروا كل شئ امامهم فلقد تحطمت الفتاه الجميله واصبحت جسد بلا روح ..وهو الشاب المرح الذي لا يسكت عن الضحك فقد هذه الضحكه واصبحت حياته عباره عن بعض الذكريات التي لايتركها
وجاء اليوم
(خطوبه روز )
كانت اميرة وملكه ف فستانها واناقته وبساطته ولكن اميرة بالخارج فقط
فان الداخل يحمل اشيئا اخري ووصل الجميع وهي تنتظر حتي ياتي جدها لياخذها لخطيبيها
ودت روز لو ان تنشق الارض وتبتلعها قبل ان تاتي هذه اللحظه التي ستكون فيها لشخص اخر
مصطفي /بسم الله ماشاء الله ياحبيبتي قمر
روز /حبيبي ياجدو (واحتضنته حتي انطلقت عبره ع وجنتيها )
اديك هاتخلص مني اهو بس هانتطلك كل شويه
مصطفي /وهو انا اطول ياقلب جدك
يلا ياحبيبتي الواد قاعد مش ع بعضه تحت
روز /ههه طيب
ونزلت روز ومعها جدها وصديقاتها
ملك /انا قلبي واجعني قوي
معقول خلاص كده
ساره /انا مش لاقيه كلام اقوله
ملك /ياااارب اهدي الاحوال واعملهم الصالح
مازن /بسم الله ما شاء الله عليكي ايه القمر ده
روز /ااحم شكرا
مازن /ياخبر ابيض ع الرقه
روز بابتسامه /هنفضل واقفين
مازن ممددا يديه وامسك بيديها وقبلهما وانحني ع راسها وقبلها
/اتفضلي
(يتابع زياد المشهد من بعيد وكانه يتمزق ويعتصر من القلب حتي ان انفاسه غير منتظمه)
اما يارا فقد كانت ف قمه سعاتها فاخيرا ستترك لها روز المجال وترحل
زياد بعد ان اقترب /مبروك
مازن مصافحه /الله يبارك فيك يازيزو
روز /..... .
زياد ممدا يديه لروز /مبروك روز
روز وقد دبت القشعريره في جسدها ما ان صافحته وتلامست اليدان سويا /الله يبارك فيك
(مرت الحفله بما تحمله من طقوس ولكن كل منهم في عالمه الخاص السعيد والحزين والفرح والممزق...
مازن /تحبي نخرج اي مكان
روز /معلش يامازن تعبانه قوي محتاجه ارتاح
ان شاء الله نخرج بكره
مازن /اللي يريحك ياحبيبتي
مصطفي /ربنا يحرسكوا ياولاد
مازن /انا هامشي بقي ياجدو
مصطفي /ليه ياحبيبي لسه بدري
مازن /معلش العروسه تعبانه طول اليوم انا عارف ولازم تستريح (موجه نظره لروز)
روز /سوري يامازن
مازن ممسكا بيديها /متقوليش كده انا عايز راحتك مش اكتر
(انصرف مازن ولم تتحرك روز من مكانها)
مصطفي /مش هتطلعي ترتاحي ياحبيبتي
روز /ايوة ياجدو اتفضل انت استريح انا عارفه انك تعبت النهارده
مصطفي /طيب تصبحي ع خير ياعروسه
روز /وانت من اهله ياحبيبي
(شعرت روز بالاختناق الشديد فانها قد كرهت هذا المكان الذي شهد ع هذه الخطوبه وظلت العبرات الصامته تسقط من عينيها ولم تشعر بنفسها الا وقد انطلقت للخارج متجهه الي اكثر الاماكن حبا لقلبها امام البحر وتحت سماء الليل الساكنه وجلست ع الرمال ولم تكترث حتي انها ما زالت ترتدي فستانها وجلست تبكي بصوت عالي /ليه ليه بس اااااااااااااه
مش قادرة ياريتني ما حبيتك ولا عرفتك
(في هذه الاثناء جاء زياد لنفس المكان فقد كان يجلسان سويا دائما ف نفس المكان فلقد قرر بعد انتهاء الحفله التوجه اليه ولم يصدق عينيه عندما راها وسمع تلك العبارات القاسيه ولم تشعر روز الا وهو واقفا امامها ويتاملها بكل حزن ع حالهما وانزل الي مستواها ونظر لعينيها الباكيتين ولم تشعر روز الا وقد ارتمت بين احضانه لتبكي اكثر واكثر وتسقط منها الدموع وكل دمعه تلامسه كأنها جمرة من نار فهو لا يستطيع رؤيتها هكذا ولكنه اكتفي بالصمت واحتوائها حتي تفرغ كل ما بداخلها )
روز وقد افاقت /متاسفه كنت مخنوقه شويه
زياد /ليه....
ليه عملتي كده ياروز
روز /.........󾌺󾌺󾌺
زياد /ارجوكي كفايه عياط مش قادر اشوفك كده
روز /
زياد /بحبك واللهي بحبك
انا عارف انها متاخرة بس غصب عني
روز ببكاء/ و.ا نا. ب.حب..ك󾌺اهسييييييي
زياد /طب اهدي عشان اعرف اكلمك
روز /.......
زياد /ليه ظلمتي نفسك وظلمتيني وظلمتي مازن كمان ليه
روز /مكنش ينفع ادمر حياتك
زياد بستنكار/تدمري حياتي
!!مانتي كده دمرتيها انتي حياتي انا مقدرش استغني عنك روز انا بحبك فاهمه بحبببببببك
......./الله الله بقي كده يااستاذ يامحترم انت والاستاذه المحترمه

تعليقات