القائمة الرئيسية

الصفحات

قصة احبك بصمت الفصل السابع7بقلم ياسمين عادل

قصة احبك بصمت 
الفصل السابع7
بقلم ياسمين عادل 
دخلت روز غرفتها سريعا وظلت تقف وراء البلكونه وتراقب زياد من وراء الستارة فهو مازال واقفا ويضع راسه بين يديه وبعد فترة من الوقت دخل غرفته

في الصباح......
زياد مهاتفا روز /صباح باللون الروز
روز /صباح الخير يازياد عامل ايه
زياد /الحمد لله انا عايزك معايا النهارده
روز /فين ياتري ؟
زياد /رايح مع اهل يارا عشان نجيب الشبكه
روز بقبضه في قلبها /وانا اجي معاكوا ليه
الحاجات دي لازم تبقوا مع بعض لوحدكوا
زياد /ممم بس انا مش عايز ابقي لوحدي
روز لنفسها (لازم تبقي لوحدك لاني فعلا لازم اختفي)
زياد /انتي سكتي ليه يازوزتي
روز /ما بلاش زوزتي دي تاني
زياد بصدمه /نعمين
روز /خطيبتك لو سمعتك مش هايعجبها الكلام
زياد /انا ماليش دعوة بالكلام ده
انتي حاجه تانيه خالص ولو مش عاجبها تفركش
لم تعرف روز اتفرح بهذه الكلمات ام تحزن لعدم شعورة بها فقررت الصمت
زياد /طب انا هقفل معاكي بقي اشوف شويه حاجات كده قبل ما انزل
روز /طيب يازياد مع السلامه
عند الجواهرجي........
يارا /ايه رايك في ده ياديدي
زياد /مين ديدي ده
يارا /انت ياحبيبي
زياد /لا قوليلي زياد او زيزو زي ما بتقولي روز انما ايه ديدي ده هو انا بنت اختك
يارا بخبث /مممم هي روز بتقولك يازيزو ليه بقي
رفعت /ياولاد يلا خلصوا
زياد /ده احلي من الاتنين اللي انتي مسكاهم
يارا /اه رقيق اوي خلاص ماشي
طب الدبله دي شيك اوي ولا التانيه دي احلي
زياد (فينك وفين زؤك ياروز دي مبتفهمش في الزوق خالص)
ياحبيبتي ولا دي ولا دي بصي اللي هناك دي اجمل بكتير
وظلوا ع هذا الوضع حتي انتهوا وكان رفعت يدفع الحساب
وفي هذا الوقت كان زياد ينتقي قلاده من زوق خاص فانتقي قلاده في نصفها قلب صغير بداخله فص احمر يبدو عليها الرقه والشياكه واصر ان يدفع تمنها من ماله الخاص
وذهبوا جميعا وفي هذه الايام التي تسبق الخطوبه انشغل زياد عن روز ولم يراها الا قليلا بسبب خروجه المستمر مع يارا للتحضير للخطبه
في الجامعه
سارة /وبعدين
روز /ولا قبلين زياد هايفضل اخويا اللي اتحرمت منه
وعمري ما هاقف في طريق سعادته
سارة /انتي اكيد مجنونه انتي مش شايفه شكلك عامل ازاي انتي عينيكي حمرا ومنفوخه وبقي عندك هالات سودا تحت عينك انتي بتدمري نفسك
انتي مبتناميش يابنتي وشكلك مبتاكليش اصلا ده انتي خسيتي النص ف اسبوع
روز /اسكتي ياسارة باسم جاي علينا
باسم /اذيكوا يابنات عاملين ......
توقف باسم عن الكلام لمجرد ان رأي وجه روز وملامحها التي تبدلت
ايه ده ياروز مالك في ايه
زياد /بخ.....
سارة /يخرب بيتك خضيتنا اخيرا حنيت علينا وجيت بعد خمس ايام غياب
زياد /ههههه احمدي ربنا دي يارا مش عايزه تسي........
وتوقف عن الكلام بمجرد ان راي روز
زياد /ايه ده
ايه اللي انتي فيه ده ياروز انتي معيطه ولا مبتاكليش ولا مبتناميش ايه اللي انتي عاملاه ف نفسك ده
روز مصطنعه الضحك /ههه ايه ياجماعه انا بس منمتش امبارح
باسم /النوم ميعملش كده ابدا
زياد /قومي معايا حالا
روز /اقوم فين يازياد انا...
زياد مقاطعا لها بحده/ مفيش نفس ولا كلمه قومي حالا
باسم /اهدي ياعم في ايه
زياد /انت مش شايف منظرها عامل ازاي
هاتقومي معايا ولا اشيلك واخدك انا
روز / خلاص قمت اهو بس هنروح فين
زياد ممسكا بيدها /تعالي وانا اقولك
واستقل سيارته وطوال الطريق لم تصمت روز وظلت تساله اين سيذهب بها ولكنه صامت تماما
وفجأة /بسسسسسسسس يخرب بيتك صدعتيني ايه بالعه ايه راديو اسكتي شويه هو انا غيبت كتير ولا ايه
روز /ههههههههههههههه
زياد مبتسما /ايوة كده اضحكي وحشتني ضحكتك
وصلوا مطعم فاخر جدا تحب روز الجلوس فيه مع زياد جدااااا
زياد /لو سمحت عايز ....و...و.وووو.ووو....و....و.....و...وكم
روز /يالهوي انت هاتكل كل ده
زياد بحده /لا ياماما انتي اللي هتاكلي كل ده
روز بصدمه /هااااا لا طبعا مش هاكل كل ده
زياد /هي كلمه واحده وطلعت خلاص بسسسس
وفضل زياد يضغط عليها في الاكل
وخلاها تاكل كميات كبيره جدا من الاكل
روز وقد بدات الدموع تتجمع ف عينيها /واللهي العظيم ما قادرة اكل اكتر من كده ااااااه
زياد /طب اهدي خلاص
لو سمحت لم بقيت الاكل ولفه كويس
..... /امرك يافندم
زياد بلهجه امرة /الباقي هتاخديه معاكي وهيتاكل في البيت وقدامي وبمعني اصح في البلكونه قدام عيني انا
روز /يخرب بيتك كفايه
زياد /ماليش دعوة ف ظرف يومين تكوني رجعتي زي الاول واتخن سامعه
روز ولم تستطيع اخفاء كل الحب الذي تكنه له /حاضر يازيزو
زياد /احبك وانتي مطيعه
يلا بينا عندنا مشوار مهم
روز /رايحين فين
زياد /هاتعرفي بعدين
وانطلقوا حتي وقف زياد امام محل لارقي فساتين السهره والخطوبه
روز /انت جاي هنا ليه
زياد /هانجيب فستان
روز بغيظ /انت جايبني عشان اجيب معاك فستان خطيبتك كمان
زياد /لا طبعا يارا جابت فستانها
احنا هانجيب فستان لزوزتي
روز بدهشه /ليا انا
ليه انا مش عايزه
زياد /لازم تبقي احلي من العروسه نفسها ولا مش هاتيجي الخطوبه ولا ايه ؟؟
روز بحزن /لا طبعا العروسه اكيد هاتبقي هي الاميرة بتاعت الحفله وبعدين احتمال ماجيش
زياد بغضب /شكلي هاقلب عليكي يازوزو وهاتشوفي وشي التاني
انتي اتجننتي ولا ايه انتي جايه يعني جايه وهتروحي معايا انا كمان مش مع اي حد
روز /ايوه بس.ا......
زياد /خلص الكلام ويلا انزلي
واستسلمت روز لرغبته
داخل المحل
زياد /ايه رايك ف ده
روز /لا ده طويل قووووي انت مش شايفني اوزعه ازاي ههههه
زياد /ههههههههه وربنا انتي احلي من يارا وانتي اوزعه كده دي طويله وفرعه
روز /مممم هي طويله
زياد ^/اه طب نقي انتي
فضلت روز تتجول بالمحل وتشوف ده وتنقي ده
لحد ما اختارت فستان جميل جداااااا
بلونه الاسود اللامع والخيوط الذهبيه الرقيقه
وعلي الصدر فصوص اوكسديه وبرونزيه جميله
وباكمام طويله تتميز بنقوشاتها الهادئه
وما ان رأه زياد حتي اخذ في الصفير العالي
قائلا /واللهي العظيم احلي من فستان يارا ميت مرة
روز /لا ياراجل
زياد /يابنتي دي طلعت عيني واحنا بنجيب الفستان يانا قصير يااما عريان من فوق يااما الضهر واقع كله زهقتني واللهي
روز تحاول تغير مجري الحديث /طب يلا عشان جدو عيعلقنا كده
زياد /طيب يلا
في بيت روز
سارة /كل ده حصل
روز /اه واللهي زي ماحكيت لك كده
سارة /ياعالم ياهوووو انا هاتجنن خلاص
هو الواد ده ايه معقول كل ده مش حاسس بيكي
روز /انا قولتلك خلاص ياساره احنا هانبقي اخوات وانا هافضل جمبه عشان محتاجني و....
سارة /يخرب بيتك وبيت سنينك وبيت الجيران وبيوت كل اللي يعرفوكي ارحميني
طول ماانتي جمبه مش هايحس بيكي افهمي انتي لازم تبعدي وتتجاهليه حتي الخطوبه مينفعش تروحيها
روز /انتي اكيد بتهزري ده بيقولي هانروح سوا ده يعلقني لو مروحتش
وبعد حوار طويل بينهم يئست سارة انها تقنع روز باللي هي بتقوله وزهقت من الكلام وسابتها وقفلت
يوم الخطوبه........
لبست روز ووضعت الميك اب الخفيف الذي يبرز ملامحها الجميله فهي تتمتع بملامح برئيه وجذابه
وكانت مثل الاميرة حقا
وهي بغرفتها تتفاجي بصوت زياد
زياد /يووووووةةو ياروز روز
روز /في ايه يابني خضيتني ايه
زياد بصدمه /.........
روز /سكت ليه يابني جايبني من جوا ع ملا وشي عشان تبصلي وتفتح بوقك كده وتسكت
زياد /انتي مين...
روز بدهشه /نعمين ياحبيبي
زياد /هههههعععه خلاص عرفتك
بس ايه القمر ده يازوزتي
روز بخجل /احم كنت عايز ايه ياعريس
زياد بضيق/الزفت الجرافت دي مش عارف اربطها وحتي اشرف مش عجباني ربطته
روز /هههههههههه يالهوي ده انت لخمه
زياد /انجزي وتعالي اربطيها زي كل مرة
روز /مممم طب هافكر
زياد /يخرب بيتك خلصي بابا تحت وهايعلقني
نزلت روز واستاذنت جدها وغادرت متجهه لمنزل زياد وما ان رأها رفعت حتي نهض وسلم وعليها قائلا/بسم الله ماشاء الله عليكي ياروز زي القمر ياحبيبتي لو عندي ابن تالت كنتي هاتبقي مرات ابني
روز وقد اختفت من وجهها ملامح الفرحه/ الله يخليك يااونكل انا هاطلع اشوف زياد بعد اذنك
رفعت /اتفضلي يابنتي
زياد /اخيرا حنيتي عليا
روز /انجز وهات الجرافت
وقفت روز امامه واخذت تربط له رابطه العنق
وهي ينظر لها وهي تحاول تجاهل هذه النظرات حتي انها شعرت انها سوف ترتمي باحضانه وتبكي بشده وتعترف له بعشقها له ولكن تماسكت ع اخر لحظه وانتهت /اهو يازياد يلا بقي
زياد ممسكا بيديها /مش عايزه تقوليلي حاجه ياروز
روز بارتباك /ااا اا ه ااا
مبروك يازيزو
زياد / لا فيكي حاجه بقالك فترة وانا ساكت ومستنيكي تيجي تحكيلي بس مجيتيش
روز /مفيش يازيزو
اصل بس بفكر يعني لما تتجوز وتمشي مين هايغلس عليا
زياد وقد شعر انه انقبض قلبه فلم يفكر ف هذا الامر فهو لا يستطيع العيش بدونها حقا
روز /ايييييه روحت فين
زياد /هه لا مفيش يلا ننزل
رفعت /مش عيب عليك متعرفش تربط الجرافت ولا انت ولا اخوك وروز هي اللي تربطها
اشرف /واللهي يابابا ربطاها ليه بس اتنك عليا بقي
سلوي /انا جهزت ياولاد
رفعت /طب يلا وروز هاتركب معانا
زياد /لا روز هاتركب معايا انا يلا ياروز
وانطلقوا جميعا
وكلما اقتربوا من منزل يارا ينقبض قلبها اكثر واكثر وظلت صامته طوال الطريق وحتي زياد كان يكتفي بالنظر اليها من حين لاخر
حتي وصلوا وتفأجؤا بالاجواء اللاحتفاليه التي صممها اهل العروس
شوكت /اهلا وسهلا اهلا نورتونا
وتوافد الجميع من الاهل والاصدقاء وظهرت العروس بفستانها الزهري الطويل والذي يمتد ليسير خلفها
وما ان رأها الجميع حتي انبهرو بجمالها
ماعدا واحد
زياد /ايه ده حضرتك فين الشال اللي مع الفستان
يارا /فوق ياحبيبي
زياد /وبينيل ايه فوق انا مش قايلك الزفت ده ميتلبس من غير الشال عشان درعاتك دي
روز /اهدا يازياد الناس بتتفرج علينا الكلام ده بعدين
مش وقته
يارا وقد نظرت لروز من تحت لفوق وتأملت كل تفاصيلها حتي انها شعرت بالغيره فلقد كانت روز جميله حقا وقالت /مين دي
روز /انا روز يايارا ازيك مش فاكراني
يارا /اه اه افتكرتك بس اتغيرتي خالص
وانتي صغيرة كنتي احلي
زياد /بس ياماما انتي مش شايفاها كويس ولا ايه
روز /ههههههههه بجد يايارا
غريبه معقول الناس كلها غلطانه وانتي اللي صح
يارا بغيظ /مممم
طب مش يلا ياحييبي بدل مااحنا واقفين كده
روز /انا شايفه ملك وباسم وسارة هناك هاروح اقعد معاهم عن اذنكوا
باسم/واووووو حضرتك تشبهي واحده انا اعرفها
روز /يخرب عقلك هو انا اخلص من زياد تطلعلي انت
ملك /ايه القمر ده انتي احلي من يوري دي ميت مرة
روز /هههه اسمها يارا
وبعد مرور الطقوس المعروفه في الخطوبه
انصرفت روز لتجد بلكونه وظلت تقف بها وحدها وتركتهم بالخارج فلقد شعرت فالاختناق
واثناء شرودها شعرت بوجود شخص ما
ياحاوطها بيديه عند رقبتها ويلبسها قلاده فتلتفت فجأه لتجد

تعليقات