
قصة احبك بصمت
الفصل السادس6
بقلم ياسمين عادل
ودخلت روز مسرعه دون ان تنتظر حتي رد زياد عليهامما سبب الدهشه والصدمه لزياد فهي لاول مرة تتعامل معه بهذا الاسلوب
وارتمت ع فراشها واخذت تبكي بحرقه
فلقد صدقت سارة بكل كلامها
ولم تشعر روز بمدي الحب الذي تكنه لزياد الا بعد ان شعرت انه سوف يضيع منها وللابد ولا تستطيع فعل شئ والذي زاد خوفها هو ان يوافق زياد ع تلك الفتاه
وما استطاعت ان تفعل شيئا سوي الانتظار والترقب لما سوف يحدث.. ولكنها قررت ان تحدث سارة
فهي الوحيده التي تعلم بما حدث
في الهاتف .......
سارة /الو
روز بصوت مكتوم /ازيك ياسارة
سارة /الحمد لله يازوزو مال صوتك انتي تعبانه ولا ايه
روز بدموع ساخنه ع وجنتيها/لا ابدا بس مخنوقه شويه قولت اكلم مع حد
سارة /في ايه ياحبيبتي قوليلي
روز /زياد ......زي.زياد
سارة /في ايه يابنتي بس اهدي ماله جراله حاجه
روز /لالا كويس الحمد لله
سارة بضحك /ههه امال في ايه
روز /هيتجوز اااااااااااااااااااه
سارة بصدمه /اييييييييييييه
روز ببكاء شديد...........
سارة /طب اهدي طيب عشان نعرف نفكر
احكيلي ايه اللي حصل
وبعد ان قصت روز كل ما حدث لسارة
سارة /طب ايه رايك ف العند بتاعك.. قعدتي تقوليلي لا مستحيل لا جاري واخويا وكلامك الفارغ ده
روز /اهو اللي حصل وبعدين مش ناقصه كلامك ده
ساره /طب ممكن تهدي وكفايه عياط
روز ..................
سارة /طالما زياد مش مستريح ومضايق
ممكن يرفض وانتي تنتهزي الفرصه وتعترفي انك بتحبيه
روز /اييببه لا طبعا مقدرش اقول حاجه زي دي
سارة /امال هتعملي ايه
هاتقفي تتفرجي عليه وهو مع واحده تانيه
روز وقد طعنتها كلمه سارة /انا هقفل ياسارة
محتاجه انام
سارة /الهروب مش حل ع فكرة
روز /معلش سيبني دلوقتي سلام
سارة وقد شعرت باليأس /سلام
لم تنم روز في ليلتها والدموع تسيل من عينيها كمجري النهر المنجرف
وحتي زياد لم ينام يفكر في هذه المفاجاه التي فاجاته من والده ورد فعل روز ف نفس الوقت
حتي غلبه النعاس
في الصباح.....
روز /صباح الخير ياجدو
مصطفي /صباح النور ياعيون جدو
ايه ده مال عنيكي حمرا ومنفوخه كانك معيطه
روز /مفيش ياحبيبي انا هحضر الفطار
مصطفي /استني هنا مالك ياروز
روز ولم تستطيع حبس دموعها قصت ع جدها ما حدث
مصطفي /انتي لازم تبعدي ياروز
انتي اغلي بكتير من انك تعملي اللي صحبتك قالت عليه.. ده اختبار ليه هو وياما هايفوق ويعرف انه بيحبك يااما هايرتبط بواحده تانيه وساعتها لازم انتي تختفي من حياته عشان محدش هايقبل بوجودك
روز وقد شعرت بالقوة التي استمدتها من كلام جدها/فعلا ياجدو انا هحضر الفطار عشان اروح الجامعه واضح ان زياد مش رايح
مصطفي بخبث /طيب مش هاتتصلي بيه تصحيه و...
روز مقاطعه /لا انا هاروح لوحدي
فطرت روز ولبست وراحت جامعتها لاول مرة وحدها بدون زياد
وما ان رأها الجميع حتي اعتراهم الدهشه والصدمه
ملك /روز فين زياد
روز بابتسامه مصطنعه /طب قولي صباح الخير
ملك /صباح النور
فين زياد بقي
روز /يابنتي انتي اللي طالع عليكي زياد زياد
اكيد نايم قولت اسيبه
زياد بغضب /لا ياشيخه
ومن امتي بتسيبيني نايم وتنزلي وتيجي لوحدك
روز بدهشه /.......
انت جيت امتي
زياد /ملكيش دعوة
ردي ع سؤالي
روز بارتباك /ماانا عارفه تعبان من امبارح
زياد /دي مش حجه ياهانم
ع الاقل صحيني وقولي اي حاجه مش تنزلي كده
سارة /وانت مضايق ليه يازياد عادي
هي مش صغيرة
زياد بحده /لو سمحتي انتي متعرفيش حاجه ياسارة
سارة بحده هي الاخري /طب ما تعرفنا
ملك /خلاص ياجماعه صلوا ع النبي
معلش ياسارة اصل زياد ع طول هو اللي بيجيب روز لحد هنا فااكيد اتفاجا لما لاقاها جت لوحدها
مش كده يازوز
زياد ..............مكتفي فقط بنظرة العتاب لروز
التي بدات الدموع تتساقط من عينيها ولم يطيق هو ان يراها هكذا
فجلس ع ركبتيه امامها قائلا /طب انتي بتعيطي ليه دلوقت المفروض انا اللي ازعل مش انتي
روز /........
زياد ممدا يديه ليمسح دموعها قائلا /انا اسف
ممكن متعمليش كده تاني
روز /.........
زياد /هتردي طيب ولا اقوم امسك اي حد اضربه علقه واروح للعميد واترفد واخد.......
روز بابتسامه /خلاص خلاص
سارة /ادي اللي جالي من تحت راسك ياروزيتا
الاستاذ اتعصب عليا
زياد /انا اسف ياروسو بس صاحي مش طايق نفسي وهي ضايقتني اكتر
ساره بخبث /ممم ياتري ليه
روز /كفايه غلاسه ياسارة
باسم /صباح الخير ياجماعه
زياد /اهلا ياصاحبي عايزك
باسم /ايه يازيزو
زياد /انا رايح اخطب بكرة
باسم /ايييييييه مبروك ياعريييييييس
(طبعا روز وسارة وملك سمعوا )
ملك /هو مين هايتجوز
روز بالم شديد /زياد
ملك /اييييييه
امتي ده وازاي متقوليش
سارة /وهي تقول ايه وليه
انتي فاكراها العروسه
ملك بصدمه /امال مين
روز /يالهوي انا قايمه بسرعه اشوف الجدول احسن بيقولو اتغير
باسم /يخرب بيتك
يعني انت هاتتجوز يارا مش روز
زياد وقد شعر بقبضه ف صدرة عندما ذكر اسم روز/اشمعنا جيبت سيرة روز
باسم بارتباك /ل.. ل. لا عادي
افتكرت بينكوا مشروع جواز ولا حاجه
زياد ..............
انا رايح اشوف اصحابي.
باسم في نفسه (اصحاب ايه هو انت ليك غيرنا
اتاريكي قاعده مش ع بعضك ياروز حرام اللي بتعملوة ف نفسكوا ده يارب هوووووون)
اليوم التالي
اشرف /ايه يازيزو لبست ولا ايه
زياد /اه
اشرف بصفير /الله ايه ياعم الشياكه دي
بس فك شويه التكشيرة دي انت رايح تخطب
زياد /...........
اشرف /رايح فين
زياد /ولا حاجه ثانيه واحده
دخل زياد البلكونه وكان ف نيته يكلم روز
ولكن شئ ما بداخله منعه ودخل ع الفور
ربما هو القدر الذي اراد ان لا يعذب روز عندما تراه ف هيئته هذه
في منزل يارا
شوكت /اهلا اهلا بصاحب عمري دكتور رفعت
اهلا يازياد من زمان مشوفتكش
زياد /اهلا بحضرتك
شوكت / اتفضلوا
وبعد فترة من الوقت والاحاديث الجانبيه
تدخل عليهم يارا فيقف لها زياد مندهشا ليجد
(فتاه ف غايه الجمال ذات عينان زرقتان وشعرها الاصفر المنسدل ع ظهرها وابتسامتها الهادئه التي تكشف عن غمازتيها )
فانبهر بها حتي جاءت لتصافحه ووقف لبرهه وسرح بخياله فتلك هي الطفله الصغيره التي كان يشاكسها
فلقد اصبحت حقا اميرة كنا وصفها والده
رفعت بابتسامه /انتوا هاتفضلوا واقفين ولا ايه ياولاد
زياد /احم
اتفضلي
يارا /ميرسي
زياد / نعم
يارا بخجل/ميرسي
فابتسم زياد
رفعت /بص ياشوكت من غير مقدمات
احنا عايزين نطلب ايد الانسه العسوله دي لابني زياد
قولت ايه
شوكت /واللهي انا يزيدني شرف يارفعت
بس ناخد راي العروسه ولا ايه يارا
يارا ........احم
رفعت /السكوت علامه الرضا
يبقي نقرا الفاتحه والخطوبه الاسبوع اللي جاي
زياد /انت عايز تخلص مني قوام قوام كده
رفعت /عايزين نفرح بيكوا بقي
شوكت /طب سيبلنا فرصه يارفعت عشان نحضر قاعه ويارا تجهز نفسها
رفعت /ملهاش لزوم القاعه احنا عايزين خطوبه هاديه وعائليه لحبايبنا واصحابنا بس
وان شاء الله الفرح هاعملهلهم اكبر فرح يتحلف بيه
شوكت /اللي تشوفه
وقرئوا الفاتحه وتبادل العروسان اطراف الحديث
زياد /بقولك صحيح
فاكرة البنت اللي كنتي بتتخانقي معاها واحنا عيال صغيرين
يارا /اه البت الرخمه دي
زياد بضيق /لا هي مش رخمه دي روز
اكيد لما تعرفيها هاتحبيها قوي
يارا /ممم طب انت اضايقت ليه
زياد /لا ابدا
وقطع حديثهم صوت رفعت الذي كان ينوي الذهاب
وذهب الجميع
في منزل زياد
اشرف /هه ياكبير
زياد /دي صااااااااروخ
بس جوه غير بره يااشرف
اشرف /انت لسه متعرفتش عليها كويس
زياد /مممم اما نشوف
انا طالع اوضتي
دخل زياد بلكون غرفته ليجد روز تقف وتضع الهاند فري ومغمضه العينين واذا بدمعه تخرج من عينيها مما ادهشه وقطع عليها خلوتها
زياد /زوزتي انتي بتعيطي
روز بصدمه /انت هنا من امتي
زياد /من بدري
مالك ؟
روز / مممم طب مش تكح ولا تعطس
زياد /ههههههههه هاطسي
روز مصطنعه الضحك /هههههههه ياخواتي
زياد /باركيلي
روز وقد اختفت ملامح الضحك من وجهها/خلاص خطبت ياواد يازوز
زياد /اه... بس تعرفي بيني وبينك انا مش مستريح
روز في نفسها (بكره تستريح )
الف الف مبروك يازياد
زياد /الله يبارك فيكي
وكان لسه هايكمل كلامه ويقص عليها كل اللي حدث
لكنها قاطعته قائله
روز /ايوة ايوة ياجدو
انا داخله لجدو يازياد سلام
تعليقات
إرسال تعليق
مرحب بكم في مدونة معرض الرويات نتمنه لكم قراء ممتعه اترك5 تعليق ليصلك كل جديد