
قصة احبك بصمت
الفصل الخامس5
بقلم ياسمين عادل
امام شاطئ البحر تجلس روز وتنظر للامواج حيث تأتي وتداعب قدميها وتسرح في احلامها المستقبليه ويقطع شرودها زيادزياد /ايييييييه ساعه بنده عليكي روحتي فين
روز بابتسامه تحمل مغزي /لا ابدا
زياد /طب مش يلا طيب
ونهض زياد ومد يديه كي يسند روز
وانصرفوا وظل الجميع يرتب للرجوع
وفي الصباح انطلقوا للعوده
(منزل روز )
روز /جدو جدووووو
انت فين ياجدو انا جيييييييت
مصطفي /حبيبة قلب جدووو
تعالي ف حضني وحشتيني ياعفريته البيت وحش من غيرك يازوزتي
روز بدهشه /جيبت الاسم ده منين ياجدو
مصطفي /هو الاسم ده لزياد بس ولا ايه
ههههههههههه
روز /هههععهه لا ابدا تعالي بقي احكيلك احسن الرحله دي مليانه مفاجااااااات
مصطفي غامزا /ايوة ايوة
تعالي قوليلي
وقصت روز كل ما حدث لجدها فهي حفيدته الوحيده ومتقدرش تخبي عليه اي حاجه
وبعد انتهائها من الكلام سالت الجد عن رايه
مصطفي /طب ماانا عارف من زمان
روز بصدمه /هه
عارف ..عارف ايه ياجدو
مصطفي /عارف ان اكيد هاييجي يوم وتعترفوا ان كل ده مش اخوه ولا شغل جيران ابدا
روز/يعني انا اخر من يعلم بقي ولا ايه
مصطفي /ههههههه بس البت سارة دي ذكيه قوووووووي
معقوله لاحظت في مرتين مقابله بس
روز /ممم طب انا هاقوم اغير هدومي واستريح شويه
(منزل زياد )
سلوي /حبيبي البيت كان وحش من غيرك
زياد مقبلا لراس امه /واللهي انتي كمان وحشاني موووووت ياسوسو
سلوي /وانت كمان ياروح سوسو
رفعت /اهلا اهلا بالبطل
عا الله تكون انبسط
زياد /اوبااااااا بطل مرة واحده
كده بابا عايز حاجه
رفعت /لم نفسك ياولد انا ابوك مش واحد صاحبك
زياد / ولد .... طيب انا هاطلع اغير هدومي واستريح احسن اموووووت وانام
رفعت /طب استريح عشان عايزك
زياد /حاضر .... شكلها باينه من اولها
رفعت /بتقول حاجه يازياد
زياد /حبيبي يابابا
انا طالع بقي
اما روز طلعت ورمت نفسها ع سريها وفضلت سرحانه وتفتكر مواقف مع زياد وتضحك حتي قطع شرودها صوت زياد من الخرج فقامت مسرعه ودخلت البلكونه
زياد /ايه يازوزه ساعه بنده انتي طرشتي ولا ايه
روز /هههههههه يابني احترمني مرة قبل ما اموت
زياد /هههههههه ياستي بعد الشر
روز /عايز ايه بقي
زياد /مش عايز حاجه بس اتخنقت منهم قولت اطلع ارغي معاكي
روز /هههههههههه يخرب عقلك احنا لسه طالعين وجايين من رحله لحقت تزهق
زياد /اصلي حاسس بحاجه مش طبيعيه تحت
وفي اجتماع مجلس اداره برئاسه دكتور رفعت قصدي برئاسه بابا هههههه
روز /ليه حصل حاجه
زياد /مش عارف بس قالي يابطل
يبقي اكيد عايز مني حاجه
روز /ههههههههههه عمو ده عسل
وتقطع حديثهم هدي اخت زياد
هدي /ازيك يازوزو وحشاني موت
روز /انتي اكتر ياهدهد اخبار المذاكرة ايه يادكتورة
زياد /دي فاشله ومش نافعه ف حاجه
هدي /شايفه ياروز ع طول قافلني وحابطني
روز /سيبك منه ياهدهد اكيد متغاظ منك هههه
زياد /هههههه اتغاظ من دي
دي اوزعه
هدي /عجباني
خلص عشان بابي عايزك
زياد /اهو شايفه بتستفزني ازاي
قال بابي قال ... الله يرحم
هدي /انا نازله يازوزتي
زياد /ملكيش دعوة بالاسم ده يابت
روز /ههههههه سلام ياقلبي
زياد /شوفتي
مش قولتلك انا نازل بقي
روز /انزل يازوز
اشرف /ازيك يازياد واحشني
زياد /اهلا ياحبيبي انت اكتر
مراتك عامله ايه
اشرف /الحمد لله تعالي عايزينك
رفعت /اقعد يازياد
جلس زياد وقد بدأ القلق يسكن قلبه
زياد/ايه ياجماعه قلقتوني
رفعت /الموضوع ميستدعيش القلق ده
احنا هنكلمك ف مصلحتك
زياد /اوبا يبقي اكيد الكلام مش هايعجبني
اشرف /ليه بس بالعكس ده الموضوع فيه موزه قصدي فيه بنت
رفعت بحده /اشرررررررف
اشرف/حاضر يابابا
زياد /انا مش فاهم حاجه
رفعت /انا جيبتلك عروسه
ماانت لازم تتجوز وتستقر بقي ونفرح بيك زي اخوك ولا ايه
زياد /جيبتلي عروسه !!
انت محسسني انك جايبلي لعبه وانا عيل صغير
رفعت /انت فعلا صغير ومش عارف مصلحتك انت اصلا عارف انا اخترتلك مين
زياد /اللهم طولك ياروح.. هايكون مين يعني
اشرف/يارا بنت دكتور شوكت
فاكرها يازياد
زياد /لا مش فاكرها انا اخر مرة شوفتها من سنين
مش دي اللي كانت بتتخانق مع روز ع طول وطالعه فيها كده
رفعت /لااااااا الكلام ده كان زمان دلوقتي يارا عروسه وزي القمررررررر
هاتشوفها وتغير رايك
زياد /انا مش بفكر في الجواز وخصوصا بالطريقه القديمه طحن دي
رفعت /فكر ع مهلك
وياريت مترفضش عشان مزعلش وانا زعلي وحش قوي قوي يازياد انا لحد دلوقتي بدلع فيك
صعد رفعت غرفته والغضب يملأ ملامحه
وتحدث الاخان بموده وهدوء
اشرف /زياد اسمع كلام بابا
هو اكيد ....
زياد مقاطعا له /اسمع يااشرف انا مش صغير ومش هاتجوز بالاسلوب ده وبعدين انا مش فاكر يارا دي خالص اصلا كل اللي فاكره عنها لما كانت بتتخانق مع روز وبتكرها
اشرف /سيبنا من روز دلوقتي
البنت حاجه تانيه دلوقتي وف كليه طب وبابا بيقول عليها بقت قمر وبنت ناس ومتربيه
زياد /ايوة بس انا
اشرف مقاطعه/اسمعني كويس
مينفعش ترفض كده ع طول عشان بابا ميحطكش ف دماغه وافق وخلينا نروح ونشوفها ولو معجبتكش ساعتها هنطلع فيها القطط الفطسانه وانا هاقف معاك انما ترفض كده ع طول لا
زياد بتفكير /طيب يااشرف بس واللهي لو معجبتنيش ما هاتجوزها واللي عندكوا اعملوا
اشرف /قشطه يامان
تعالي بقي نقول لبابا
وبعد ابلاغهم لرفعت بالموافقه ع زيار تهم
ابتسم الاب واحتضن ابنه قائلا /انت كده ابني حبيبي وصدقني هتغير رايك
زياد /انا طالع اوضتي
فضل زياد قاعد سرحان ومش عارف هو ليه زعلان وقلبه مقبوض
وفجأة افتكر روز وراح عشان يحكيلها
روز /مالك يازياد شكلك مش مضبوط
زياد /.......
روز وقد بدا عليها القلق/في ايه بس قاقتني
زياد /انتي ع طول فقساني
روز /ههه طبعا يازوز
اعترف بسرعه يلا
زياد /بابا جيبلي عروسه وعايزني اتجوز
روز وقد انتفض قلبها وكأنه قد تحرك من مكانه
وشعرت ان الدموع تقف ع ابواب عيونها
ا اا ..ااا .اا
زياد /مالك ياروز
روز /كح كح كح لا مفيش بس اتفاجت
وانت ايه رايك
زياد /مفيش وافقت اروح اشوفها
وربنا يستر
روز /م م ..مب .. مبروك
زياد وقد شعر بانقباض ف قلبه عند سماعه لهذه الكلمه ومن روز بالتحديد
روز /انا داخله اشوف جدو
تعليقات
إرسال تعليق
مرحب بكم في مدونة معرض الرويات نتمنه لكم قراء ممتعه اترك5 تعليق ليصلك كل جديد